Тріумфальне повернення TruCAM на дороги України

Тріумфальне повернення TruCAM на дороги України

Критична ситуація у сфері регулювання дорожнього руху на території України, незадовільна якість інфраструктури й особливо – шокуюча статистика трагічних ДТП, яка перевищує всі межі, підштовхнула уряд терміново шукати способи вирішення цих проблем. В межах комплексної стратегії підвищення безпеки на дорогах була зменшена швидкість пересування в населених пунктах, збільшені штрафи й посилена адміністративна відповідальність «колісних» правопорушників, розширені повноваження патрульної поліції.
 
Залишалося єдине питання: як ефективно проконтролювати виконання водіями нових норм, правил та вимог? Кабмін запропонував повернутися до старого, випробуваного способу – за допомогою технічних засобів фото- та відеофіксації, якими потрібно забезпечити як патрульних поліцейських, так і найбільш ризиковані ділянки доріг. Нагадаємо, що зовсім нещодавно в якості таких приладів використовувалися сумнозвісні «Візіри» та «Труками».
 
Після недовгих роздумів, експерти запропонували зупинитися на TruCAM-ах. По-перше, ці прилади стоять «на озброєнні» в МВС ще з 2009 року. А по-друге, на відміну від аналогічних приладів, які застосовують радіохвилі,

Трукам використовує світловий промінь (лазер), який забезпечує високу точність, дальність та стабільність вимірювання. Апарат дозволяє фіксувати параметри й характер пересувань певного авто в транспортному потоці на відстані в один кілометр.

Справа була майже вирішеною – потрібно було лише «пересертифікувати» й відкалібрувати стару апаратуру. Процес закінчився в останні дні вересня, і вже сьогодні патрульна поліція починає отримувати у своє розпорядження юридично правильно оформлені TruCAM-и.

 


Хоча, на запитання, коли ж вони почнуть активно використовуватися, представники правоохоронних органів поки що ухильно відповідають «у найближчий час».
 
До речі, порівняно з іншими аналогічними засобами, Трукам коштує дешевше – за курсом на період закупки в 2009-2010 роках, його ціна складала 100 тис. грн (за даними ЗМІ), що набагато менше порівняно з багатьма навіть менш технологічними радіочастотними радарами. Зокрема – виробленими на території країн Східної Європи. При цьому, різниця в ціні з деякими такими моделями (наприклад, «Візір», «Арена») складала 50-75% на користь Трукам.
 
На користь TruCAM свідчить також простота його використання. Хоча, майже одразу після введення цієї моделі в експлуатацію на дорогах, «народні умільці» почали конструювати й завозити з-за кордону спеціалізовані антирадари.

Чим може «похвалитися» TruCAM?

TruCAM – американська розробка, створена в лабораторіях NASA. Здавалося б, вже цього достатньо, аби повірити в його ефективність. Але давайте дослідимо детальніше його експлуатаційні та технічні характеристики.
 
Прилад може використовуватися як в стаціонарному, так і в ручному «виконанні». Причому, для ручного режиму передбачений спеціальний приклад.
 
Інформацію про пересування транспортного засобу прилад автоматично передає за допомогою вмонтованого GPS-приймача. Це швидкість, відстань до автомобіля, його гео-координати, дата й час.

На відміну від «Візіра», Трукаму не потрібна візуальна прив’язка до місця (знак або кілометровий стовп, який вказує на локацію).


Фіксувати початок порушення ПДР прилад може починати з відстані в 1200 метрів. Для роботи в стаціонарних умовах прилад встановлюється на триногу або в спеціальний бокс.
 
У випадку перевищення автомобілем швидкісного ліміту, Трукам самостійно робить знімок з дистанції близько 70 м.
 
Розробники передбачили якісне суміщення індикатора руху та фотоапарату – на знімках транспортний засіб порушника відмічається спеціальною міткою.
 
Завдяки використанню лазерного променя, Трукам має хорошу вибірковість і не здатен переплутати авто в загальному потоці. Його промінь точно обирає потрібний об’єкт.
 
Це додає ще більше «балів» Трукаму у порівнянні з менш точним та більш «повільним» Візірем, котрий подекуди фіксував швидкість більш швидкого авто, а фотографував – більш повільне. Що згодом призводило до великої кількості судових процесів та витратам нервів – як правоохоронців, так і водіїв.
 
Флеш-карта пам’яті пристрою розрахована на 40000 фотознімків або 16000 відеотреків. Строк роботи в авто-режимі – до 15 годин, живиться прилад від акумулятора.
 
Дані захищаються відповідними технічними засобами від стороннього доступу, видалення та модифікації. Передбачене опломбування носія, а також виконання протокольних процесів, пов’язаних із оборотом та зберіганням носіїв суворої звітності.
 
А ось і повна характеристика у вигляді зручної таблиці для «технарів».

Характеристики Показники
Час спрацьовування 0,33 сек
Температурні межі Від -10 до +60°С
Швидкісний діапазон Від 0 до 320 км/год
Показник точності ±2 км/год
Мin.дистанція 15м
Мax.дистанція 1200 м
При поганій погоді 61м
Фотоматриця 3.1 MP
Роздільна здатність відео 480х360 px
Роздільна здатність фото 2048х1536 px
К-сть відеороликів 6 тыс
Тип носія SD 4Gb
Період автономної роботи 8-15 год
К-сть каналів GPS-приймача 20
Засіб визначення швидкості Лазерний промінь
Тип приладу Імпульсний
Довжина хвилі 905 нм
Променеве розходження 2,5 мрад

Що потім?

Фото- та відеодокази правопорушення апаратний комплекс надсилає по захищеній лінії в аналітичний центр МВС (Нацполіції), де оператор перевіряє дані, ідентифікує особу власника ТЗ та оформлює адмінпостанову.
 
Після цього сповіщення у формі звичайного паперового листа надсилається засобами Укрпошти за адресою, вказаною власником авто під час його реєстрації.
 
До речі, якщо відповідальна за порушення особа два рази відмовиться отримати «на руки» пошту, все одно буде вважатися, що повідомлення доправлене.
 
Також в подальшому за допомогою Трукамів будуть фіксуватися правопорушення у сфері паркувальних правил та норм.
 
Кожному власнику авто буде надана можливість зареєструвати свій власний акаунт у загальній системі й внести туди контактні дані особи, котра відповідає за користування автомобілем, щоб повідомлення надсилалися безпосередньо їй. Там-таки, в електронній системі, можна налаштувати отримання листів про стягнення за порушення ПДР на особисту електронну пошту.
 
Оплата штрафу повинна відбутися протягом 10 днів. Якщо цього не сталося, після закінчення терміну поліція передає справу у виконавчу службу, де відкривається провадження, а сама держслужба застосовує всі законні й доступні їй способи стягнення коштів.

Звідки гроші?

За три найближчі роки МВС планує встановити по всій країні 3726 комплексів автофіксації порушень ПДР. А до кінця цього року – близько 300 таких засобів. У першу чергу, на дорожній ділянках, де аварії стаються частіше за все. В якості прикладу наводять Польщу, де за 3 роки після аналогічних заходів кількість ДТП впала на 50%.
 
Фінансуватися програма буде як із місцевих бюджетів, так і з загальнодержавного. Зокрема планується ввести зміни в законодавство, які дозволяють передавати 50% надходжень від адмінштрафів у бюджети населених пунктів для закупівлі комплексів автофіксації порушень та їхнього обслуговування.
 
Для порівняння: тільки у 2017 році, за даними Мінфіну, було сплачено 260 млн. грн штрафів за порушення ПДР.

Щодалі все більше

Буквально днями Кабінет Міністрів збільшив перелік апаратних засобів, допущених для контролю безпеки на автомобільних шляхах.
 
Причиною лібералізації стало те, що в нашій правовій та законодавчій галузях поки відсутня документація, яка регламентує вимоги до відповідної техніки.
 
Згідно нових норм, для контролю на дорогах допускаються техзасоби, які дозволяють визначати локалізацію ТЗ в  просторі й часі, а також апаратура, яка обладнана функціоналом для відео- та фотофіксації в авторежимі.
 
Вартість таких пристроїв, за попередніми оцінками, може знаходитися у межах 15-40 тис. дол. США, а їхня сертифікація (перевірка відповідності техумовам) може коштувати від 8 до 120 тис. грн.

А що там у сусідів?

Ще на початку 2010-х повідомлялося, що TruCAM з успіхом використовується в багатьох країнах ЄС та світу (крім Росії – там, вочевидь, його переваги не знадобилися).

В ЗМІ наводилися наступні цифри: в Німеччині у 2011 році нараховувалося 297 Трукамів, в Австрії – 1100, у Франції – 1700, в Італії – 1500.

Відомо, що ними користуються для контролю дорожнього руху в Пакистані й низці інших країн.
 
Ось чому повернення Трукамів на дороги України було, скоріше, питанням часу.