Техобслуговування електрокарів: все, що ви хотіли знати, але не могли знайти

Техобслуговування електрокарів: все, що ви хотіли знати, але не могли знайти

Наскільки відрізняється технічне обслуговування електромобілів від техобслуговування авто на ДВЗ – питання, яке хвилює тих, хто бажає купити еко-транспорт, але сумнівається у виборі. Поспішаємо заспокоїти: все набагато простіше. І дешевше!

Цивілізований світ масово пересаджується на електрокари, і Україна з усіх сил намагається не відставати. А в 2017-му році навіть завоювала цілком солідне 5-е місце в міжнародному рейтингу розвитку політики «зеленого» транспорту. І це на тлі того, що ще в 2015-му в Україні було зареєстровано всього 400 електромобілів. До речі, вже в наступному, 2016-му їх було в 4 рази більше.

Причин стрімко зростаючої популярності еко-транспорту багато, але одна з них цілком зрозуміла для заощадливих українців: економія фінансів на регулярному (періодичному) ТО. Чим відрізняється планове техобслуговування електро-авто – розповідаємо далі.

Ви збираєтесь купити електромобіль: чого очікувати в плані сервісу?

Найпопулярніші моделі електротранспорту в Україні - Nissan Leaf (85% продажів, перше місце в ТОП), BMW i3 (одна з небагатьох, яка офіційно продається), Tesla Model S (зазвичай потрапляє в Україну з країн Європи), Ford Focus Electric та Fiat 500e.

Рейтинг за підсумками 2018 року може відрізнятися, оскільки ще в квітні стартували офіційні продажі Renault ZOE, здатного проїхати на одному заряді до 300 км, і передзамовлення на Tesla Model 3, котра вперше була презентована в Україні – свого роду реверанс в бік активного розвитку електромобільного «руху» в нашій країні.

Затребуваність перерахованих моделей зіграла свою роль у формуванні сервісної інфраструктури й спеціалізації її персоналу. Як часто трапляється з будь-якою новою та добре «розкрученою» технікою, зростаючий попит поки випереджує темпи розвитку відповідної інфраструктури на периферії – мережі зарядних хабів та СТО, хоча в крупних обласних центрах ситуація цілком оптимістична. Набагато гіршою є ситуація з інформаційною підтримкою покупців.

Для багатьох особливості ТО  електро-автомобілів залишаються «за сімома печатками», хоча користувачі б/к-шних еко-машин пояснюють величезну економію фінансів на їхнє обслуговування доволі просто – «там нема чому ламатися». Не дивлячись на те, що більшість електрокарів «побудовані» на тій самій платформі, що й авто на ДВЗ, в них набагато менше рухомих деталей, відповідно – відпадає потреба в їхній діагностиці, а також в частій заміні витратників чи поповненні мастила.

І все-ж таки, незалежно від типу силової установки, електрокар залишається в своїй основі автомобілем, з тим самим складом вузлів, компонентів і систем. Тому рекомендується відвозити його на періодичне ТО не рідше, ніж після 15 тис. кілометрів пробігу. І ні в якому разі не довіряти ремонт або обслуговування «сірим» сервісам, а також майстрам без спеціальної підготовки й спорядження. Причина проста: неакуратність в роботі на різних ділянках машини загрожує ударом електроструму високої напруги (від 200 до 400 Вольт).

Електрокар та авто з ДВЗ: відмінності сервісів

Електромобіль не потребує частої заміни мастила. Наприклад, в Nissan Leaf достатньо перевіряти мастило редуктора 1 раз за 30-50 тис. км, а поповнювати чи міняти – ще рідше (по мірі витрат та в залежності від режиму керування). Не доведеться міняти також фільтри мастила, свічки, ремені, ролики, тут відсутня коробка передач «з усіма наслідками».

Гальмування здійснюється двигуном, при цьому відбувається заряджання. Гальмівні колодки й диски розраховані на такі навантаження, тому вони набагато більш витривалі (в 4 рази), ніж у авто з ДВЗ.
 
Обслуговуванню в електрокарах піддається, в основному, ходова частина, причому, якщо ви не потрапляєте в ДТП, їздите в нормальному режимі – воно не потребує більш-менш значних фінансових вкладень та часу. Від «звичайних» авто залишилася у спадщину необхідність міняти антифриз, холодоагент та гальмівну рідину.

Найбільш проблемним елементом електрокара є акумуляторна батарея, середній термін експлуатації якої складає 8 років. За належного сервісу його можна подовжити до 10 років. На термін служби батареї впливає якість використання та зарядки (деякі моделі не рекомендується заряджати на суперчарджері), а також температурний режим (за частих різких перепадів температур термін «життя» АКБ може скорочуватися до 5-6 років).

Батарея складається з зібраних в модулі комірок, котрі природнім чином постійно втрачають здатність повноцінно заряджатися, знижують ємність і можуть по черзі виходити з ладу. Процес виходу з ладу доволі непередбачуваний, тому терміни гарантійного та пост-гарантійного ТО бажано не пропускати. Для виявлення відпрацьованих комірок та модулів проводиться діагностика АКБ з використанням спеціальних тестових приладів та програмного забезпечення. Після виявлення недієздатні компоненти замінюються.  

Для більш вибагливих водіїв сучасні СТО, які виконують техобслуговування електро-автомобілів, можуть запропонувати також модернізацію акумулятора, діагностику електроніки й електропровідних ліній, ремонт сервісних компонентів, котрі працюють незадовільно або видають похибку на бортовий комп’ютер. Наприклад, виконують заміну занадто «шумного» вентилятора подачі повітря в салон.

Головна складність планового обслуговування електричних авто полягає в тому, що деякі вузли живляться від ланцюга високої напруги, а не від джерела «12В». Це компресор кондиціонера, прилади опалення, тощо.

Стандартний сервіс електромобіля

Перелік регулярних робіт включає обов’язкову діагностику та обслуговування:

  • ходової частини;
  • гальмівної системи;
  • АКБ та BMS;
  • інвертора;
  • перетворювача DC/DC;
  • зарядного пристрою;
  • компресора кондиціонера;
  • високовольтних кабелів;
  • мотор-генератора;
  • опалювача.

Також може виконуватися заміна редукторного мастила та фільтрів системи кондиціонування – в залежності від етапу регламентного чи пост-гарантійного обслуговування.

Про що варто пам’ятати власникам карів на «електротязі»?

Насамперед – потрібно ретельно підійти до питання вибору СТО, де буде здійснюватися обслуговування. Основні якості такої станції:

  • співробітники володіють відповідною підготовкою та знаннями;
  • майстри допущені до експлуатації високовольтного обладнання та знайомі з технікою безпеки;
  • роботи проводяться в захисті від ураження струмом;
  • станція обладнана спеціальними діагностичними пристроями для перевірки електропривода;
  • СТО може обслуговувати тягову АКБ.

Із врахуванням того, що комплектація електромашин не менш складна, ніж в авто, оснащених дизельними та бензиновими двигунами, нехтувати регулярним гарантійним ТО не варто.

Повноцінне техобслуговування більшості моделей електрокарів досі можна отримати лише на офіційних точках, рекомендованих дилерами та виробниками. Причина не стільки у відсутності спеціальної підготовки майстрів «сірих» сервісів, скільки в наявності у дилерів повної інформації про специфіку систем електромоделей, програмного забезпечення для діагностики та спецінструментів.

Тішить те, що більшість основних проблем з електрокарами вже давно можна вирішити, не полишаючи територію України. А це ще один «жирний плюс» на користь купівлі еко-транспорту, оскільки дозволяє заощаджувати ще більше фінансів та часу.

Наприклад, деякі власники дизелів після придбання електро відмічають, що витрати знижуються в десятки разів. З них вартість заряджання складає близько 400-500 грн на місяць, а на обслуговування витрачається всього лише 1-2 тис. грн на рік.