
Принцип роботи стоянкового гальма та його будова | Гальмівні колодки
Якою б не була марка та модель машини, раритетною чи супер-технологічною, її найважливішою деталлю залишається стоянкове гальмо.
Цей компонент відповідає за безпеку транспортного засобу та водія, забезпечуючи надійну стоянкову фіксацію транспортного засобу в складних погодних умовах та на ухилах траси. А також гарантує ефективність екстреного гальмування, «підстраховуючи» основну систему.
Наша стаття коротко ознайомить починаючих автомобілістів з принципом роботи та будовою стоянкового гальма, а досвідченим нагадає умови експлуатації й обслуговування, що безперечно допоможе під час чергового ТО.
Будова стоянкового гальма
Класифікація стоянкових гальм передбачає поділ за типами та підвидами приводу, способами вмикання.
Основні конструктивні відмінності засобів управління:
- механіка;
- гідравліка;
- електромеханіка (ЕРВ).
Через відносну простоту та надійність, механічний апарат є найбільш популярним. Принцип дії: водій тягне на себе ручку, спричиняючи натягнення тросиків, котрі блокують колеса. Звідси, власне, й пішла стара назва «ручник».
Пізніше, з прогресом в автомобілебудуванні, почали реалізовувати другий варіант системи – педальний. Він застосовується в моделях із автокоробкою передач. Сама педаль пристрою при цьому зайняла місце педалі зчеплення.
Що стосується приводного пристрою, завдяки якому відбувається передача зусиль на гальмівні поверхні – він буває 5-и видів:
- барабанного типу;
- кулачкового типу;
- гвинтового типу;
- центральний;
- електричний.
Робота першого виду передбачає вплив спеціального важеля на колодки, при натягненні тросового приводу. Вони, в свою чергу, притискаються до барабану, за рахунок чого відбувається гальмування й зупинка машини.
Центральний відповідає за блокування карданного валу, а не коліс.
При використанні електроприводного приладу, його дисковий апарат керується електродвигуном.
Принцип роботи гвинтового полягає в управлінні поршнем за допомогою вкрученого гвинта. Котрий, в свою чергу, обертається за допомогою важеля, а той поєднується з тросиком.
Кулачковий конструктивно схожий з гвинтовим. Тут роботу поршня забезпечує штовхач з приводом від кулачка. Котрий з’єднаний з тросовим приводом за посередництвом важільної передачі.
Тепер згадаємо типову конструкцію ручника. По суті, в ній можна виділити 2 головних блоки:
- пристрій активації;
- тросова система.
В якості пристрою управління використовуються згадані вище важелі або педалі. Тросики служать для передачі зусиль на основну стоянкову гальмівну систему, котра відповідає за підгальмовування та зупинку. Кількість їх може бути від 1 до 3-х, причому, другий варіант є найбільш поширеним. В ній задні два керують гальмівними механізмами, а передній з’єднаний із важільним.
З’єднання тросів з іншими компонентами відбувається за допомогою накінечників. Для регуляції їх довжини служать спеціальні гайки регулювання на тросових кінцях.
Ще один важливий елемент – поворотна пружина. Вона повертає механізм в початкове положення. Локалізація – передній трос, зрівнювач або сам механізм.
Гальмівні колодки: принцип выбору й контролю
Дискові задні гальма сучасних машин, вироблених після 2009 року, комплектуються колодками стянкового гальма. Дискові колодки – саме та деталь, від якої залежить ефективність, надійність та безпечність гальмування, фіксації техніки на місці. Важливо слідкувати за їхнім зношуванням, а за появи його ознак терміново звернутися до автомайстерні для діагностики або заміни.
Ознаки некоректної роботи дискових витратників:
Принцип вдалого вибору дискових колодок – керуйтеся рекомендаціями виробника техніки. Варто приділити максимальну увагу їхньому вивченню, оскільки вибір на сучасному ринку великий, так само, як і кількість параметрів, від яких залежить якість, ефективність, довговічність витратника.
Основні критерії вибору дискових колодок:
- авто продовжує рух після активації ручника;
- ручник погано піддається зусиллям;
- гальмо вмикається занадто легко.
- робоча температура (200-300°C для звичайних авто);
- коефіцієнт тертя (0,3-0,5 і вище);
- матеріал (напівметалічні для спокійного водіння);
- виробник (сертифікована продукція).