Як Україна повертає контроль над дорогами

Як Україна повертає контроль над дорогами

Початок 2018 року ознаменувався публікацією в ЗМІ шокуючої статистики трагедій на дорогах країни. Центральне керівництво Нацполіції повідомило: щодня в ДТП гине близько восьми й травмується понад 90 осіб.

Хто винуватий?

У 2017 році кількість ДТП досягла піку, якщо рахувати з 2014 року – 162526 випадків. У 27220 аваріях були постраждалі. В результаті загинуло 3432 людини. Травми різного ступеня тяжкості отримали 34677 учасників ДТП, що також можна вважати «антирекордом» зі значним відривом, оскільки у 2016 травмувалося 33613 людини (майже на 3,2% менше), а у 2015-му – лише 31600 (майже на 10% менше). Невтішні показники й щодо інших правопорушень. 

Недотримання маневрових правил призвело до 584 тисяч ДТП, в яких загинуло 199 людей. Через перевищення безпечної швидкості загинуло 658 людей. Серед найчастіших порушень називають також недотримання припустимої відстані, порушення правил перетину перехресть, виїзд на зустрічну смугу, невиконання вимог сигналів регулювання – весь букет! А найбільш печальним є те, що за 2017 рік кількість водіїв, які керували авто у нетверезому стані виросла на чверть, порівняно з минулим роком, і досягла 114 тисяч випадків! Внаслідок чого «п’яне керування» лише у 2017 році стало причиною 115 смертей на дорогах.

Втім, немає сенсу накладати всю провину за трагічні ДТП виключно на водіїв. Нерозвинена інфраструктура в занедбаному стані та застарілі норми, які регламентують дорожнє будівництво, також зіграли негативну роль.

Аналіз причин ДТП показує, що перевищення швидкості водіями приводить до смерті у 39% випадків. На той же час необлаштовані пішохідні переходи, відсутність освітлення, розмітки й тому подібне не менш небезпечні – такі недоліки загрожують смертельною ДТП у 38% випадків. 

У свою чергу, міністерство інфраструктури повідомило, що загибель наших співгромадян на дорогах тягне за собою витрати в розмірі до 2 процентів ВВП щороку, що складає еквівалент 4,5 млрд. дол. США.

Що робити?

Вихід із ситуації ще в середині минулого року запропонував Кабмін у формі комплексної масштабної Стратегії підвищення рівня безпеки на дорогах, а також низки інших змін та новацій, які торкаються інфраструктури, методів та засобів контролю руху, системи стягнень та покарань за правопорушення.

Основні проблеми, які покликана вирішити Стратегія – нормалізація швидкісного режиму на дорогах в межах безпечних показників, підвищення безпеки пішоходів та велосипедистів, вирішення проблем регулювання дорожнього руху, впровадження нових, європейських стандартів облаштування пішохідних переходів, стоянок приватного транспорту та зупинок громадського, реорганізація та оновлення засобів «пасивної безпеки» - якісної розмітки, дорожніх знаків, освітлення і таке інше. 

Частина цих перетворень пов’язана зі змінами, які продовжують вноситися в застарілі будівельні норми (ДБН), які стосуються дорожньої інфраструктури. І хоча робота триває, але загальний її об’єм настільки великий, що робота над ДБН продовжиться ще на рік – доведеться переглянути й оновити 25% з усіх 109-и норм, повідомили в Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

За оцінками аналітиків, до 2020 року Стратегія повинна поступово зменшити кількість смертей та травм внаслідок ДТП на 30%.

В якості прикладів та зразків держчиновники використали досвід впровадження аналогічних комплексних рішень в інших розвинутих країнах ЄС та всього світу. А саму Стратегію допомагали розробляти експерти консультативної місії Євросоюзу.

Що змінилося?

Стратегія підвищення безпеки на дорогах була схвалена Верховною Радою і багато з її положень вже почали виконуватися. 

Зокрема:

  1. Внесені зміни в ДБН (дорожньо-будівельні норми), які вимагають звуження автомобільних смуг в населених пунктах, згідно європейських норм. Вважається, що зменшення ширини смуги руху майже на метр буде мотивувати водіїв ретельніше слідкувати за тим, що відбувається на дорозі й дотримуватися швидкісного режиму.
  2. Знижено дозволену швидкість в межах населених пунктів – до 50 км/год.
  3. Облаштування велосипедних доріжок та ліній руху стане тепер обов’язковою умовою реконструкції старих доріг та будівництва нових. Причому, подекуди доріжка повинна передбачати можливість велосипедного руху в обох напрямках. Велодоріжки та велосмуги будуть створюватися за новими стандартами.
  4. На нерегульованих переходах із 2-ма й більше смугами руху з’являться «острівці безпеки» для пішоходів та велосипедистів. А самі переходи в обов’язковому порядку облаштують всім необхідним – якісною розміткою, освітленням, знаками, огорожами й іншими засобами, які підвищують рівень захисту пішоходів. 
  5. З пішохідних зон приберуть рекламу та дорожні знаки – вони тепер заборонені в таких місцях, оскільки заважають огляду.
  6. Змінилися паркувальні правила та принципи контролю їхнього виконання. В штатах місцевих муніципалітетів буде введена нова посада – інспектор паркування, який буде мати повноваження стягувати безготівкову плату за користування паркувальним місцем, а також фіксувати порушення правил зупинки, стоянки та парковки, складати відповідні протоколи та виписувати штрафи.
  7. Будуть заборонені тимчасові стоянки на тротуарах вздовж проїзних частин магістралей безперервного руху та всередині житлових кварталів.
  8. У центральних та історичних частинах міст будуть дозволені лише підземні гаражі та стоянки. Необхідність їхнього будівництва повинна передбачатися під час планування забудови.
  9. Зупинки громадського транспорту отримають додатковий захист для пасажирів. Їх облаштують надійною огорожею перильного типу.

В Міністерстві інфраструктури повідомляють, що на підвищення безпеки доріг у 2018 році спрямовано 1,6 млрд., у 2019 році планують ще більші витрати – 2,5 млрд., а у 2020-му – 3,4 млрд.

Фінанси виділяє Європейський інвестиційний банк, державний фінансово-кредитний заклад Євросоюзу. З них 40% піде на облаштування пішохідних переходів, острівців безпеки, на ліквідацію місць концентрації ДТП та впровадження автоматичної фото- відеофіксації порушень.

Ремонти доріг – в пріоритеті

Всі вищеперераховані зміни проходять на тлі грандіозного оновлення та капітальних ремонтів автомобільних трас, результати яких вже можна бачити по всій Україні. Повідомляється, що розвиток дорожньої інфраструктури залишається пріоритетним питанням бюджетного фінансування.

Так, в держбюджеті цього року на дорожньо-ремонтні роботи було закладено 44 млрд. грн, до яких були додані фінанси міжнародних закладів. Що в сумі склало 47 млрд. грн – рекордна сума за весь період Незалежності. 

У 2019 році на реконструкцію транспортних шляхів Кабмін обіцяє виділити 56 млрд. грн. Зокрема, на дороги місцевого значення – 17 млрд. грн.

Згідно оцінок експертів, капітальні ремонти всіх доріг, які сполучають населені пункти, «потягнуть» на 2 трильйони гривень.

Також планується будівництво нових трас, зокрема – платних, на умовах концесії.

Як будуть карати недобросовісних водіїв

Особливо «інтригуючими» виявилися зміни, що стосуються відповідальності за порушення ПДР. Згідно нового закону, прийнятого в першому читанні, суттєво збільшені розміри штрафів, зокрема – за найбільш поширені правопорушення. Серед них і порушення швидкісного режиму, і водіння в нетверезому стані.

Наприклад, за перевищення швидкості більше 50 км/год чи «втечу» з місця ДТП загрожує штраф у 3400 грн (до цього за перевищення швидкості штрафували на 510 грн). За втечу, до того ж, можуть позбавити права керувати авто на 6 місяців. Якщо за кермом «спіймають» особу без права керування – її оштрафують на цілих 10200 грн. Повторне керування ТЗ особою, яка позбавлена такого права, призведе до штрафу в розмірі 40800 грн.

Якщо ж водій скоїв ДТП в стані алкогольного або іншого сп’яніння, особливо якщо є постраждалі, яким були нанесені тілесні пошкодження – йому загрожує позбавлення свободи на строк від 3 до 12 років, в залежності від тяжкості травм, а також позбавлення водійських прав на строк від 3 до 10 років.

Не менш суворі нові стягнення за порушення правил зупинки, стоянки й парковки. Муніципальні інспектори будуть штрафувати на суми від 255 грн (в найбільш «безпечних» випадках, якщо не створено загрози або перешкоди руху) до 1700 грн (парковка на місцях для людей з обмеженими можливостями).

Авто порушників будуть евакуюватися. Тариф залежить від тонажу: за евакуацію авто до 2-х тонн «візьмуть» 720 грн, а за його зберігання – 144 грн на добу.

Але не тільки водії будуть відповідати перед законом. В якості гарантії добропорядності інспекторів парковки вводяться вимоги, які обмежують їхні повноваження. Наприклад, заборонена оплата готівкою – тільки безготівкова оплата паркувального збору через термінал, банківський рахунок або мобільний додаток. Якщо інспектор вимагає оплатити йому «на руки» - його оштрафують на 850 грн.

Повернення «старої доброї» фото-відеофіксації

Цінність всіх цих позитивних зрушень була б набагато меншою, якби уряд не передбачив дієві способи контролю автомобільного руху та виконання нових правил.
Буквально днями стало відомо, що на дороги України повертаються засоби автоматичної фото- та відеофіксації порушень. Над вибором довго думати не довелося, адже в запасі МВС збереглися американські лазерні радари TruCAM, придбані ще у 2009 році. Їхня практичність, точність та відмінні характеристики були позитивно оцінені не лише в Україні – багато розвинених країн світу використовують Труками для контролю ситуації на дорогах. Серед них – Німеччина, Австрія, Велика Британія, Франція, Пакистан.

Вже зараз Труками надходять на забезпечення патрульної поліції. Крім динамічної зйомки «з руки» вони будуть використовуватися для автоматичної фіксації порушень. Для цього їх будуть стаціонарно розташовувати на небезпечних ділянках трас, де вірогідність ДТП найвища. А ще їх планують використовувати для контролю парковок та стоянок транспорту.

Результати спостережень будуть надходити захищеним каналом зв’язку в аналітичний центр Нацполіції, де будуть оброблятися дані та проводитися ідентифікація порушників. Там-таки будуть складатися адміністративні постанови, які потім надсилатимуться поштою особам, які відповідають за експлуатацію ТЗ.

Власники транспортних засобів отримають можливість зареєструвати в загальній електронній системі свій кабінет, де зможуть отримувати сповіщення про адмінпостанови, або переадресовувати  їх на свою електронну пошту.

В найближчі 3 роки планується встановлення засобів фото-відеофіксації по всій Україні кількістю майже 4000 екземплярів. Закупка Трукамів буде проводитися засобами місцевих та центрального бюджетів. Для цього в законодавство введуть зміни, які дозволять спрямовувати половину надходжень від адміністративних штрафів на придбання та обслуговування технічних комплексів.