Чому не варто боятися нового транспортного податку?

Чому не варто боятися нового транспортного податку?

Мабуть, за всю новітню історію України не було більш одіозного та обговорюваного депутатського проекту, який стосується транспортної сфери, ніж «комплект» законопроектів під номерами 8487 і 8488, більш відомого, як «закон Южаніної».

При цьому, спочатку в них були закладені цілком позитивні прагнення: зниження акцизу, відміна заборони на розмитнення авто, які не відповідають екостандарту Євро-5, а також посилення контролю за переміщенням та експлуатацією транспортних засобів, що потрапили до нас із інших країн (так званих «євроблях»). Але вже в жовтні автовласники, які слідкують за перипетіями просування законопроектів у Верховній Раді, з обуренням заговорили про нові неочікувані поправки.

Виявилося, що нардепи вирішили ввести новий транспортний збір, аналогічний «податку на розкіш». Зараз такий податок діє у відношенні до всіх елітних авто, вартістю від 1 млн 396 тис. грн і в сумі складає 25 тис. грн. Якщо поправки будуть прийняті – його доведеться платити власникам будь-якого транспорту, старішого за 5 років. Причому, розмір оплату буде варіювати, в залежності від 4-х чинників: віку машини, екостандарту, об’єму двигуна та його типу.

Чим «загрожує» гаманцям автомобілістів новий транспортний податок?

Початкова ставка податку планується в розмірі 200 грн для бензинових і 300 грн для дизельних авто. До неї додаються розрахунки з використанням коефіцієнтів, пропорційних віку ТЗ та об’єму агрегата. Що в підсумку приводить до сум, які лежать за межею здорового глузду (на думку власників старих ТЗ). Наприклад, об’єм податку на 15-річну модель з 2-х літровим дизельним двигуном складе більше 35 тис. грн. А ретро-моделі, наприклад, 24-а «Волга», обійдуться в зайві 80 тис. грн.

Як розрахувати суму нового податку?

Схема розрахунку наступна. Основна ставка для агрегату певного типу множиться на коефіцієнти мотора, віку та екологічного класу.

Коефіцієнт мотора розраховується, як «кубатура (в см3) / 1000».

Коефіцієнт віку розраховується, як «вік машини - 5 років».

Коефіцієнт еко-класу прив’язаний до екостандарту моделі: для Євро-2 = 4, Євро-3 = 3, Євро-4 = 2, Євро-5 = 1,5, Євро-6 = 1.

Можна легко переконатися, що різниця в об’ємах річного податку між, скажімо, 6-річним Renault Megane 1,5dCi (675 грн) та 1,5-л. ВАЗ-2107 90-го року (27 600 грн) колосальна.

Критика й наслідки

Експерти жорстко розкритикували законодавчу ініціативу, і не дарма. Ось їхні аргументи:

  • старими авто володіють не лише колекціонери дорогих ретро-моделей, готові викласти величезні гроші за рідкість, але найчастіше – люди з невеликими доходами;
  • прив’язка розміру податку до літражу нелогічна, адже існують дорогі авто з невеликим об’ємом і дешеві – з великим;
  • старі автомобілі сьогодні часто купляються не лише через дешевизну, але й як «робочі конячки», а також для досягнення тих цілей, з якими не впорається багато нових моделей.

Які перспективи?

Вже в перших числах жовтня в «закон Южаніної» було внесено близько 90 різних поправок. Також відомо, що новий транспортний збір не планують поширювати на авто з іноземною реєстрацією, а для «гібридів» коефіцієнти будуть знижені.
Із врахуванням зростання обурення в суспільстві та обґрунтованої критики в депутатському середовищі не виключено, що поправки до законопроекту відхилять  або модифікують, зробивши більш орієнтованими на вимоги та запити автомобілістів.

Інакше неважко передбачити, що до багаточисельних акцій протесту «євробляхерів» додадуться виступи власників старих автомобілів, для яких новий податок стане непосильним навантаженням.