Чим відрізняються свічки запалювання | Іридієві або платинові - capot.com.ua

Чим відрізняються свічки запалювання | Іридієві або платинові - capot.com.ua

«Свічки запалювання? Та яка різниця, яку обрати! Став – та поїхали!» - приблизно з такої фрази починаються проблеми в дорозі у тих водіїв, котрі не приділили час прочитанню нашого блога про різницю між цими маленькими, але незамінними пристроями, які відповідають за запалювання паливно-повітряної суміші.

Першочергово варто врахувати: неправильний вибір свічок запалювання практично зводить до нуля можливості й ресурс навіть самого «просунутого» автомобіля останньої марки. Від коректного вибору свічок залежить стабільність роботи ДВЗ, якісні показники згоряння паливно-повітряної суміші в циліндрах, температурний режим, потужність, економність агрегату і, не в останню чергу – екологічність «вихлопу».

Отже, почнемо з самого початку.

Чим відрізняються свічки запалювання

Спеціалісти для вдалого вибору свічки запалювання спочатку керуються її технічними й тепловими параметрами, а вже потім – авторитетністю бренду. Оскільки практично всі характеристики давно уніфіковані й повторюються у переважної більшості виробників.

Існують наступні різновиди цих пристроїв.

За конструкцією:

  • двохелектродні;
  • багатоелектродні;
  • форкамерні.

За матеріалом:

  • платинові;
  • іридієві;
  • мідні (хром-нікелеві).

За тепловими параметрами:

  • холодні;
  • гарячі.

Розглянемо детальніше. Типові двохелектродні вироби, як можна зрозуміти з назви, забезпечені двома електродними закінченнями. Один центральний (виступаючий) та один боковий. Конструкція багатоелектродних передбачає, окрім центрального, багато бічних закінчень. Як це впливає на ефективність? Вона прямо пропорційна кількості точок утворення іскри. Чим їх більше – тим надійніше пристрій, і тим довше він прослужить. За ціною багатоточкові дорожче 2-х точкових.

Форкамерні пристрої – окремий тип, котрий за своєю конструкцією нагадує сопло ракети. В них відбувається не точкове (як у звичайних свічках), а об’ємне запалювання паливної суміші. Продукти згоряння з великою швидкістю вириваються з такого «сопла», впорскуючись у циліндри ДВЗ, що призводить до значного збільшення швидкості й повноти спалювання, підвищення продуктивності агрегату та зменшенню токсичності вихлопу.

Що стосується матеріалу виготовлення – тут все зрозуміло: електродні закінчення платинових виробів виготовляються з платини, іридієві, відповідно, містять іридій, а класичні виробляються з міді. За практичністю й довговічністю лідирують платинові. Вони гранично стійкі до високих температур, корозії, вигоряння. Платинові також характеризуються найбільш високою вартістю з цих 3-х видів.

Для більшої стійкості звичайних свічок мідні електродні закінчення вкривають рідкісноземельними металами. Наприклад, іттрієм. Навіть за умови додаткового покриття, їх ціна менша, ніж у свічок з інших 2-х груп. Втім, як і тривалість «життя». Іридієві займають проміжну позицію за вартістю та ефективністю. Для них характерні тонкі електроди, які легко самоочищуються, забезпечуючи тим самим подовжений термін служби.

Порівнюючи в ході випробувань іридієві зі звичайними (мідними), було помічено, що старіння мідних проходило поступово, але стабільно. Вже через 180 тестових годин відмічене зростання витрати палива в 4%, а через 240 годин воно досягло 9%. На цьому етапі випробувань зондування показало пропускання спалахів, які неможливо було коригувати тривалістю впорскування. Пропорційно й дуже відчутно зросла також токсичність відпрацьованих газів.

Іридієві показали перші ознаки «втоми» тільки після 300 тестових годин. Після закінчення тестів, тобто, через 360 мотогодин, приріст витрати палива був всього-на-всього 3%. Токсичність за показниками вуглекислого газу виросла також незначно – близько 10-15%.

Тепер поговоримо про тепловий параметр. Точніше – про так зване «гартівне число». Тут залежність дуже проста: чим вище гартівне число – тим якісніше працює виріб за високої температури. Такі нагріваються менше, тому їх називають «холодними». У «гарячих» свої переваги: вони демонструють відмінну витривалість за невеликих навантажень на порівняно коротких дистанціях поїздки.

Останнім часом виробники значно скоротили різницю між «холодними» й «гарячими» свічками. Причина – зменшення відмінностей в характеристиках двигунів більшості моделей та уніфікація користувацьких стандартів для великих відстаней поїздок.

Платинові, іридієві, класичні – як обрати свічки запалювання?

Практично всі вони – іридієві, платинові або іттриєві, мають однакову конструкцію: корпус із кераміки, металічну основу з різьбою та електродні закінчення (бокові й центральний), котрі відповідають за виробництво іскри. В такому вигляді вироби виготовляються ще з часів винаходу. Мінялися за весь час тільки діаметри іскроподаючих деталей та довжина корпусу. Тепер про те, якими параметрами, крім матеріалу, варто керуватися під час вибору, і чому.

  1. Чим вигідні багатоелектродні витратники? В них центральний контакт оточений зазвичай 3-4-ма бічними. Якщо один з них забруднюється або зношується, його функції бере на себе інший, справний. Як наслідок – термін служби збільшується, залишаючи якість та стабільність іскри тими ж.
    У багатоелектродних є ще одна перевага. Внаслідок особливостей конструкції 1-електродних, при їх використанні паливо повільно й гірше згоряє. В багатоелектродних факел не закривається іскроподаючою деталлю. Значить – продуктивність та екологічність двигуна значно збільшуються.
  2. Товщина електродів. Тести показали, що більш тонкі електродні закінчення забезпечують більш потужну іскру з більш високою температурою, як наслідок – приріст продуктивності агрегату. До того ж, сильна іскра сприяє самоочищенню електрода – вона зриває нагар. Платинові та іридієві свічки запалювання зазвичай забезпечуються найбільш тонкими іскровими контактами.
  3. Частота заміни. Якщо узагальнити всі плюси та мінуси свічок різного типу, їх витривалість відносно кілометража розподіляється таким чином: іттрієві (на мідній основі) доведеться міняти приблизно після кожних 25 тис. км, іридієві свічки запалювання – після 50 тис. км, платинові свічки запалювання – в середньому, після 100 тис. км.

Звісно, на термін заміни впливає регламент регулярних гарантійних ТО, котрий встановлюється виробником, інтенсивність експлуатації машини, дорожні умови, стиль водіння та інше.

Більше за все на зношування цих витратників впливає якість палива. За використання високоякісного бензину або дизелю, наведені вище терміни заміни можна збільшити, в деяких випадках, навіть у 2 рази.