У «морі мастил» для автоматичних трансмісій (АКПП, ATF), котрі надходять на наш ринок, часто плутаються навіть досвідчені автомобілісти. Що вже казати про любителів, яким деколи важко розібратися в усіх цих абревіатурах та номенклатурах. Ми склали короткий гід по видам мастил, розкажемо про їх застосування, а також ознайомимо з рекомендаціями експертів, щодо регламентів заміни й ремонту АКПП.

Заміна масла АКПП | Види, регламент і кількість заміни

У «морі мастил» для автоматичних трансмісій (АКПП, ATF), котрі надходять на наш ринок, часто плутаються навіть досвідчені автомобілісти. Що вже казати про любителів, яким деколи важко розібратися в усіх цих абревіатурах та номенклатурах. Ми склали короткий гід по видам мастил, розкажемо про їх застосування, а також ознайомимо з рекомендаціями експертів, щодо регламентів заміни й ремонту АКПП.

З чого почати?

Для початку згадаємо, що в більшості імпортних іномарок встановлені «не рідні» коробки передач. Виробництвом власних АКПП «грішать», в основному, тільки корейці. Пояснюється це складністю конструкції сучасних трансмісій, наявністю великої кількості електроніки та деталей, які вигідніше закупляти в комплекті у авторитетного виробника.

Таких є декілька, однак найбільшу повагу у виробників авто й автовласників викликають німецька марка ZF (скорочення від «Zahnrad Fabrik» – «завод шестерен»), а також японська Aisin, в яку вкладено капітал прославленої Тойоти. Це найкрупніші світові виробники АКПП й комплектуючих для автомобілів різних типів та моделей.

aisin і zf

Чим же вони заслужили визнання? Та хоча б тим, що деякі 4-ступінчасті АКПП від ZF та Aisin володіють настільки великим запасом надійності, що протягом всього періоду експлуатації потребують лише часткової заміни мастила. А чи має значення, яке мастило використовується? Звісно! Про це, і про те, як потрібно його міняти, або зберегти коробку передач в оптимальному стані, піде мова нижче.

Заміна мастила АКПП: як зробити правильний вибір?

Історично так склалося, що європейським виробникам мастильних матеріалів для АКПП доводиться орієнтуватися на дві найпотужніші корпорації – «General Motors» (GM) та «Ford». Саме вони диктують стандарти, саме їх схвалення чекають виробники й користувачі перед запуском нової лінійки.

Перша з них відома рядом специфікацій, які були розроблені в різні роки, починаючи з 1949-го, в назвах яких зустрічаються абревіатури ATF (А, TASA) та Dexron

Компанія Форд довгий час не мала своєї специфікації й просувала універсальний стандарт З 1959 року був запущений корпоративний «фордівський» стандарт М2С33, а через деякий час йому на зміну прийшла номенклатура Mercon.

dexro i marcon

Західні автомобілісти дотепер використовують продукцію зі старих поколінь. Правда, в основному для механічних коробок передач.

Специфікації згаданих корпорацій відрізняються відношенням до фрикційних якостей рідин. Якщо Дж.Моторз висуває підвищені вимоги до плавності перемикання передач, то Форд – до швидкості перемикання.

Що стосується основний критерії, які використовуються в специфікаціях – вони типові та відомі більшості автомобілістів: показники в’язкості, температури спалаху та займання, піноутворюваність та знос, випробування мідної пластини, захист від іржавіння.

Для більшості сучасних АКПП рекомендована продукція, характеристики якої відповідають взаємозамінним, сумісним специфікаціям Dexron II, III та Mercon. Продукти більш сучасних специфікацій (той самий Dexron III) використовуються для доливу й заміни в агрегатах, які раніше працювали на рідинах, що відповідають стандартам Dexron II, іноді – ATF-A. При цьому зворотня заміна неприпустима.

Яке мастило заливати?

Знайти мастило, що відповідає вашій АКПП не важко – більшість виробників авто та трансмісій широко поширюють інформацію, в тому числі в Інтернеті. Однак варто звернути посилену увагу на підбір аналогів. Тут вас можуть чекати сюрпризи. Головне – аби ці аналоги відповідали загальноприйнятим стандартам.

Деякі складнощі викликає підбір та заміна змащувальної рідини в сучасних високотехнологічних 6-ступінчастих АКПП, комп’ютеризованих та «напханих» електронікою, що «звикли» працювати за екстремальних температур. У випадку обслуговування таких АКПП краще довіритися думці професійних майстрів.

Коли міняти?

Кожному типу АКПП відповідає свій регламент заміни та вимірювання рівня рідини. Однак переважна більшість автомобілістів на практиці керується універсальною ознакою: втратою прозорості та чистоти. Для цього може використовуватися елементарний тест на білому шматку тканини.

Що стосується рівня – є два способи перевірити його:

  1. Щупом (застосовується до АКПП з низьким рівнем споживання витратника). Замірюється під час роботи двигуна й насоса в стандартному режимі. Незалежно від температури рідини, її рівень повинен знаходитися між відмітками.
  2. Зливною пробкою. Відкривається контрольний отвір, через який повинна вилитися деяка кількість матеріалу. АКПП повинна бути прогріта до певної температури, а селектор передач знаходитися в певному положенні – ці показники диктує виробник апарату. Якщо витратник не виливається – варто відновити його нестачу.

замір щупом кількість рідини

Є й інші правила:

  1. Якщо рідина залишається прозорою (хоч і потемніла), а АКПП працює задовільно, не варто спішити з заміною витратників. Хоча тут теж можуть бути нюанси, на які вказує виробник.
  2. Каламутне, непрозоре мастило, або таке, що містить підозрілі суспензії? Варто замислитися хоча б про часткову заміну. В ідеалі – про повну, з демонтажем та очисткою піддону.
  3. У випадку, якщо під час обстеження піддону буде виявлена стружка чи інші тверді частинки більше 1 мм – час не тільки міняти витратники, але й робити капремонт, інакше люфт та вібрація будуть швидко руйнувати трансмісію, навіть якщо не спостерігаються явні відхилення в її роботі.
  4. За наявності в коробці мастильного фільтра грубої очистки, який містить сітку з металу, зверніть увагу на чистоту мастила після заміни й поїздки довжиною 10-30 км. Якщо воно стає каламутним – кращим рішенням буде поміняти рідину й встановити на магістраль охолодження зовнішній магнітний фільтр тонкої очистки. Якщо він вже встановлений – поміняти його. Оскільки причина псування, в даному випадку, в сильній зношеності кілець та прокладок автомата.
  5. Запахи горілого, наявність твердих суспензій (стружки, крихт, металічних або пластикових частинок) можуть бути ознаками серйозних проблем з АКПП. Тут допоможе тільки капітальний ремонт з перебиранням, заміною мастильного матеріалу, фільтра, прокладок, сальників, втулок, підшипників, тощо – в залежності від результатів діагностики. В деяких випадках буде потрібна заміна фрикціонів та гальмівної стрічки, і навіть стальних дисків та поршнів.

Є автовласники, які особливо скрупульозно відносяться до свого авто та захисту АКПП. В яких випадках вони міняють витратники (крім перерахованих вище)?

  1. За підвищених навантажень на АКПП у спеку, в дорожніх корках, під час перевезення причепу, після частих пробуксовок на глибокому снігу або бездоріжжі.
  2. Якщо водій часто вимагає від автомобіля агресивного розгону на граничних обертаючих моментах.
  3. Якщо зміну кольору й прозорості мастила, появу сторонніх частинок було виявлено між регламентними періодами перевірки та заміни.
  4. Завдяки передбачливості – якщо планується далека поїздка з великими навантаженнями на АКПП.

Коли доведеться ремонтувати АКПП?

Стандартний комплект обслуговування АКПП включає заміну мастила та фільтра. Зазвичай про регламент та періодичність можна дізнатися на сайті виробника авто та в технічній документації до нього. Але чи завжди цього достатньо?

Буває так, що після заміни мастило «старішає» та темнішає за дуже короткий строк, а коробка демонструє ознаки «втоми». В такому випадку буде потрібна термінова професійна діагностика та догляд, який передбачає переборку коробки й заміну витратників.

Які витратники можуть мінятися? Типові проблеми, що виникають під час експлуатації трансмісій, змусили більшість виробників деталей для них випускати не тільки окремі елементи для заміни, але й цілі набори – «кіти», в які входить ряд деталей для рішення цілого комплексу проблем.

Найбільш затребувані комплекти, які можна знайти на нашому ринку, можуть включати (в залежності від комплектації та завдання):

  • прокладки;
  • сальники;
  • фрикціони;
  • кільця;
  • фільтри;
  • шайби;
  • втулки;
  • соленоїди;
  • підшипники, тощо.

схема акпп

Види заміни мастила

Розрізняють 3 види заміни мастила в АКПП:

  1. Часткову.
  2. Часткову подвійну.
  3. Повну.

В першому випадку тепле мастило зливається природнім шляхом, частіше за все без демонтажу піддона. Після цього заливається новий матеріал до максимального рівня. Зазвичай при цьому зливається близько 4 літрів. За такої заміни частина забрудненого мастила залишається всередині гідротрансформатора та порожнин агрегату. Якщо агрегат машини витривалий, і в процесі зливання було помічено, що почало текти прозоре мастило без великого вмісту суспензій – процес зливання можна зупинити з метою економії.

Якщо навіть після зливання половини мастила продовжує литися каламутна, сіра рідина з великим вмістом суспензій та бруду, варто зробити часткову подвійну заміну. При цьому після першої заміни кількість мастила відновлюється, автомобіль «проганяють» на дистанції від 10 до 15 кілометрів і знову роблять часткову заміну. Робиться це для того, аби «підняти» шар забрудненого мастила в процесі роботи авто та вимити залишки суспензії з порожнин та гідротрансформатора. Таким чином можна досягти чистоти мастила, яка аналогічна тій, котра буває після пробігу довжиною в 5-15 км.

Під час повної заміни зливається весь обсяг старого мастила, демонтується та очищується піддон, замінюється фільтр. На 100% заміну мастила витрачається зазвичай близько 10-12 літрів.

Так скільки ж мастила заливати? Відповідь дасть Калькулятор ТО!

Ми ж рекомендуємо четвертий вид заміни витратних матеріалів – за допомогою нашого онлайн-сервісу підбору, замовлення та доставки запчастин Калькулятор ТО. Це надійний спосіб оперативно розрахувати, скільки вам потрібно мастила та який фільтр підійде вашій АКПП.

Звісно, вам все одно потрібно буде заїхати на СТО, щоб майстри виконали всі необхідні процедури. Проте ви зможете зекономити значну суму, отримати замовлення без оплати за доставку, підібрати саме ті комплектуючі та вид мастила, котрі відповідають регламенту, стану автомобіля та вашим фінансовим очікуванням.