Гальмо стоянкове, які бувають види. Ми детально розповімо про пристрій і принцип роботи ручного гальма. А також, як стежити і вибирати гальмівні колодки для вашого авто.

Принцип роботи стоянкового гальма та його будова | Гальмівні колодки

Якою б не була марка та модель машини, раритетною чи супер-технологічною, її найважливішою деталлю залишається стоянкове гальмо.

Цей компонент відповідає за безпеку транспортного засобу та водія, забезпечуючи надійну стоянкову фіксацію транспортного засобу в складних погодних умовах та на ухилах траси. А також гарантує ефективність екстреного гальмування, «підстраховуючи» основну систему.

Наша стаття коротко ознайомить починаючих автомобілістів з принципом роботи та будовою стоянкового гальма, а досвідченим нагадає умови експлуатації й обслуговування, що безперечно допоможе під час чергового ТО.

Будова стоянкового гальма

Класифікація стоянкових гальм передбачає поділ за типами та підвидами приводу, способами вмикання.

Основні конструктивні відмінності засобів управління:

  • механіка;
  • гідравліка;
  • електромеханіка (ЕРВ).

Через відносну простоту та надійність, механічний апарат є найбільш популярним. Принцип дії: водій тягне на себе ручку, спричиняючи натягнення тросиків, котрі блокують колеса. Звідси, власне, й пішла стара назва «ручник».

Пізніше, з прогресом в автомобілебудуванні, почали реалізовувати другий варіант системи – педальний. Він застосовується в моделях із автокоробкою передач. Сама педаль пристрою при цьому зайняла місце педалі зчеплення.

Що стосується приводного пристрою, завдяки якому відбувається передача зусиль на гальмівні поверхні – він буває 5-и видів:

  • барабанного типу;
  • кулачкового типу;
  • гвинтового типу;
  • центральний;
  • електричний.

Робота першого виду передбачає вплив спеціального важеля на колодки, при натягненні тросового приводу. Вони, в свою чергу, притискаються до барабану, за рахунок чого відбувається гальмування й зупинка машини.

Центральний відповідає за блокування карданного валу, а не коліс.

блок схема стоянкового гальма

При використанні електроприводного приладу, його дисковий апарат керується електродвигуном.

Принцип роботи гвинтового полягає в управлінні поршнем за допомогою вкрученого гвинта. Котрий, в свою чергу, обертається за допомогою важеля, а той поєднується з тросиком.

Кулачковий конструктивно схожий з гвинтовим. Тут роботу поршня забезпечує штовхач з приводом від кулачка. Котрий з’єднаний з тросовим приводом за посередництвом важільної передачі.

Тепер згадаємо типову конструкцію ручника. По суті, в ній можна виділити 2 головних блоки:

  • пристрій активації;
  • тросова система.

В якості пристрою управління використовуються згадані вище важелі або педалі. Тросики служать для передачі зусиль на основну стоянкову гальмівну систему, котра відповідає за підгальмовування та зупинку. Кількість їх може бути від 1 до 3-х, причому, другий варіант є найбільш поширеним. В ній задні два керують гальмівними механізмами, а передній з’єднаний із важільним.

З’єднання тросів з іншими компонентами відбувається за допомогою накінечників. Для регуляції їх довжини служать спеціальні гайки регулювання на тросових кінцях.

Ще один важливий елемент – поворотна пружина. Вона повертає механізм в початкове положення. Локалізація – передній трос, зрівнювач або сам механізм.

Гальмівні колодки: принцип выбору й контролю

Дискові задні гальма сучасних машин, вироблених після 2009 року, комплектуються колодками стянкового гальма. Дискові колодки – саме та деталь, від якої залежить ефективність, надійність та безпечність гальмування, фіксації техніки на місці. Важливо слідкувати за їхнім зношуванням, а за появи його ознак терміново звернутися до автомайстерні для діагностики або заміни.

Ознаки некоректної роботи дискових витратників:

Принцип вдалого вибору дискових колодок – керуйтеся рекомендаціями виробника техніки. Варто приділити максимальну увагу їхньому вивченню, оскільки вибір на сучасному ринку великий, так само, як і кількість параметрів, від яких залежить якість, ефективність, довговічність витратника.

Основні критерії вибору дискових колодок:

  • авто продовжує рух після активації ручника;
  • ручник погано піддається зусиллям;
  • гальмо вмикається занадто легко.
  • робоча температура (200-300°C для звичайних авто);
  • коефіцієнт тертя (0,3-0,5 і вище);
  • матеріал (напівметалічні для спокійного водіння);
  • виробник (сертифікована продукція).