Які гальмівні колодки вибрати. Які колодки будуть краще для вашого авто. Розберемо які характеристики впливають на якість колодки і які колодки можна вважати хорошими

Які гальмівні колодки кращі | Характеристики та принцип роботи

Немає сенсу зайвий раз акцентувати на важливості вибору якісних колодок для гальмівної системі автомобіля, а відповідно – безпеки водія, пасажирів, транспортного засобу. Однак варто ще раз пройтися по особливостям цих деталей, аби підбір запчастин для чергового ТО був ще більш вигідним, практичним.

Вам може бути цікавий
рейтинг гальмівних колодок

Про що варто знати, обираючи гальмівні колодки

Головне завдання компонентів гальмівної системи, на які покладене все навантаження – забезпечення ефективного, м’якого, нетривалого гальмування без перенавантажень для систем автомобіля. Механіка процесу відома навіть новачкам: під час гальмування відбувається щільний контакт колодки з гальмівним диском (барабаном) колеса автомобіля, що приводить до вповільнення обертання, а потім до зупинки машини. Однак швидкість, плавність, ефективність цього вповільнення залежать від багатьох чинників, які варто враховувати під час обрання комплектуючих.

Щоб пояснити, які особливості виробів грають ключову роль для професійного вибору, давайте коротко пройдемося по їх будові. Класична схема деталі проста: це металічна основа, до якої кріпиться накладка. В якості основи зазвичай використовується сталева пластина. Накладка є тією частиною, яка визначає якість гальмування. Вона створюється на базі так званого фрикційного матеріалу, якому властивий високий коефіцієнт тертя.

Структура гальмівної колодки

Фрикційний матеріал містить армуючий компонент, який відповідає за міцність деталі, стабільність її якостей. Для армування застосовується сталеве волокно, стружка міді, латуні, кевларові нитки, полімерні, органічні волокна. Найкращими за своїми можливостями та практичністю вважаються накладки з кераміки. Вони ж значно збільшують вартість виробу.

Також до складу фрикційного матеріалу накладок вводять наповнювачі, модифікатори, смоли, інші компоненти. Зазвичай виробник не розголошує точний склад фрикційного шару, бажаючи зберегти комерційну таємницю, аби не дати нажитися на своєму доброму імені виробникам підробок.

Щоб запобігти перегріванню компонентів гальмівної системи, а також витратників (гальмівної рідини), до складу гальмівної колодки вводять спецпрошарок, який монтується між фрикційною накладкою та металічною основою. Вона виконує роль теплового бар’єра між поверхнею, що нагрівається, та іншими елементами системи, запобігаючи закипанню рідини, забезпечуючи кращий результат роботи гальм.

Варто відмітити, що не менш важливим чинником у питанні вибору кращих колодок є екологічність використаних під час виробництва матеріалів. В якості ілюстрації наведемо приклад: зовсім нещодавно для виготовлення фрикційних накладок використовувався азбест.

Однак висока якість гальмування, стабільність характеристик азбестової фрикційної накладки не могли переважити негатив використання вкрай шкідливої для здоров’я людини речовини, тому виробники оригінальних, якісних витратників від використання азбесту швидко відмовилися.

Як обрати кращі гальмівні колодки

Тепер давайте ознайомимося з основними технічними характеристиками гальмівних колодок, від яких залежить їх надійність, ефективність, зручність для водія, і як наслідок – відповідність вашого вибору колодки очікуванням.

Як ми вже згадували, склад фрикційного матеріалу безпосередньо впливає на такі важливі якості, як коефіцієнт тертя, стабільність реакції за різних температурних режимів. Діапазон показників дуже широкий. Так, під час виробництва аналогів, яким властива середня або низька якість, використовують матеріали, які забезпечують коефіцієнт тертя 0,25-0,35. Оригінальні й кращі вироби світового ринку забезпечують набагато більш високий коефіцієнт - 0,35-0,50.

Що це означає на практиці? Низький коефіцієнт тертя збільшує гальмівний шлях, знижує рівень безпеки. Однак вибір на користь високих фрикційних параметрів не завжди забезпечує оптимальну якість гальмування. Посилений вплив на такі гальма може призвести до блокування коліс, падіння здатності авто до керування. Крім того, часте інтенсивне гальмування веде до зростання робочих температур, як наслідок – до зниження коефіцієнту тертя. Для повернення до кращих умов роботи потрібно дати гальмам охолонути.

Наступний параметр, який впливає на ефективність колодок – термостійкість. Зрозуміло, що під час гальмування деталі прогріваються до надвисоких температур. Тому вибір виробу значно залежить від звичного стилю водіння, гальмування, превалюючих умов поїздок, характеру дорожнього покриття й такого іншого.

Наприклад, для швидких поїздок в міських умовах зазвичай роблять вибір на користь виробів, які показують кращі результати в межах до 300-350 градусів за Цельсієм. Їм властиве швидке прогрівання. Для спортивних автомобілів використовують продукцію з робочим діапазоном до 800-900 градусів та повільним прогріванням за робочих показників 100-200 градусів. Саме ця різниця є аргументом проти обрання «спортивних» гальмівних поверхонь для звичайних моделей авто: вони просто не встигають прогрітися в умовах «міського» гальмування.

Ще один важливий чинник вибору – схильність до зношування. Будь-які витратники зношуються з часом, замінюючись після відпрацювання ресурсу. Зазвичай виробник авто обумовлює загальні терміни бажаної діагностики, а також заміни в регламенті гарантійних ТО для певної марки. Досвідчений власник машини сам може визначити, коли настав час замінити колодку за характерними шумами під час гальмування.

Після сильного зношування гальма стають більш слабкими або навпаки, реагують занадто різко. Зношування визначається також за наявністю металічного пилу або навіть ошурків на дисках. Про те, що пора провести заміну гальмівної колодки водіїв попереджують особливі датчики зношування – механічні або електронні, котрі монтуються в гальмівній системі. Механічний датчик допоможе дізнатися про критичне зношування за допомогою особливого різкого скрипіння. Електронний датчик передає сигнал на панель приладів, де спеціальний індикатор візуально сповістить про необхідність заміни.

Ефективність колодки залежить навіть від її типу – барабанного або дискового. Відомо, що дисковим властива краща стабільність, ніж барабанним.

Останній, але не менш важливий чинник – рівень майстра, котрий встановлює колодки. Не варто нехтувати професійними послугами, це допоможе подовжити термін служби ключового компоненту гальмівної системи, забезпечити максимальний комфорт в дорозі та вашу безпеку.